نمونه سئوالات نوبت اول ششم

نمونه سوال ریاضی نوبت اول پایه ششم 
در دیماه 92


دانستنی های ریاضیات ابتدایی 
( مجموعه ای از فرمولها و قواعد )

دانلود امتحان ریاضی نوبت اول

دانلود نمونه سوالات علوم تجربی نوبت اول

دانلود امتحان بنویسیم (انشا)نوبت اول


دانلود نمونه سوالات مطالعات اجتماعی نوبت اول (1)

دانلود املای فارسی همراه با سوال و متن و برگه املا

دانلود نمونه سوال کار و فناوری (نوبت اول)


همکاران گرامی سلام

به وسیله ی هر کدام از پیوند های زیر می توانید نمونه سوالات ریاضی ششم دبستان را دانلود نمایید.

فصل اول

فصل اول - بخش دوم

فصل اول-حل مسئله

فصل دوم

نمونه سؤالات رياضي ششم2

نمونه سؤالات رياضي ششم3

فصل سوم

نمونه سؤالات رياضي ششم 5
نمونه سؤالات رياضي ششم 6
نمونه سؤالات رياضي ششم 7
نمونه سؤالات رياضي ششم 8
نمونه سؤالات رياضي ششم 9

فصل چهارم

مرور فصول 1 و 2- بخش اول
مرور فصول 1 و 2- بخش دوم

فصل پنجم رياضي ششم - توسط مهندس علي حبيبي - مدرس پايه ي ابتدايي شهرستان قائمشهر

آزمون ترم اول - رياضي ششم - توسط سر كار خانم زهره يوسفي نژاد - دبستان وارثان نور - منطقه 2 تهران

 سؤالات پاياني نوبت اول رياضي ششم- اداره آموزش و پرورش منطقه 8 تهران

 آزمون پايه ي ششم توسط خواجه افضلي- دبستان ارمغان علم

 آزمون نوبت اول رياضي ششم- توسط جناب آقاي مجتبي رضايي رامشه - استان اصفهان

 فعاليت هاي تكميلي ششم دبستان آذر 91 - توسط مژگان شاه كرمي آموزگار

 اندازه گيري - سال ششم - توسط جناب آقاي صفدريان -آموزش و پرورش منطقه كوهپايه - دبستان شهيد سرمدی هاشم آباد

آزمون آبان - سال ششم - توسط جناب آقاي صفدريان

فصل چهارم و پنجم رياضي ششم – توسط جناب آقاي حصيري- ناحيه شش مشهد مقدس

آزمون ریاضی ششم – نوبت اول - توسط جناب آقاي حصیری - ناحیه شش مشهد مقدس

فصل 3 ششم -توسط جنا آقاي مسعود ارغوانی نیا مدرس پایه دوم وششم ،ناحیه 3 کرمانشاه (آموزگار پایه ششم دبستان قائم)

فصل دوم -رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز

آزمون ترم اول رياضي ششم توسط سركار خانم زهره يوسفي نژاد دبستان وارثان نور منطقه 2 تهران

آزمون نوبت اول رياضي ششم توسط سركار خانم مهناز خاکسار آموزگار ششم اصفهان

آزمون دي 91 سال ششم- توسط مژگان شاه کرمی آموزگار و مدرس پایه ششم بروجرد

آزمون نوبت اول سال ششم - توسط مهندس خدايي - دبستان آسمان حكمت

آزمون آمار - بهمن 91 - توسط سركار خانم سارا جلالي - دبستان شاهد دختران

فرمولها و راهنمای ریاضی ششم ابتدایی - توسط جناب آقاي عليرضا مالكي

فعاليتهاي تكميلي بهمن ماه- توسط خانم مژگان شاه کرمی مدرس دوره های دوم وششم در بروجرد

فعالیت تکمیلی ریاضی ششم ابتدایی-فصل5 -مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری
فعالیت تکمیلی ریاضی ششم ابتدايي-فصل6 -مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری

مروري بر فصل هاي 1و 2 و3 ریاضی ششم ابتدايي -مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری

پاسخ سؤالات از سؤال 33 تا 49

آزمون فصل 5 - توسط جناب آقاي محمد علی حیدری شهرستان خاتم
آزمون نوبت اول - توسط جناب آقاي روان بخش كيان پور -دبستان سبحان ايذه
آزمون فصل 6 - توسط جناب آقاي مهندس علي حبيبي مدرس پايه ابتدايي قائمشهر
بخش پذيري -فعايت هاي تكميلي رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
عدد مركب -فعايت هاي تكميلي رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
درصد -فعايت هاي تكميلي رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
عدد نويسي -فعايت هاي تكميلي رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
اعداد اعشاري -فعايت هاي تكميلي رياضي ششم-توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
آزمون درس1 فصل6 -توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
آزمون درس2 فصل6 -توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
 آزمون فصل 4 رياضي ششم - توسط دياكو يونسي دبستان شاهد شهید باکري مهاباد
آزمون اعداد اعشاري رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
(1)آزمون آمار رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
(2)آزمون آمار رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
(3)آزمون آمار رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
 (1)آزمون تناسب رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
(2)آزمون تناسب رياضي ششم توسط سركار خانم  اعظم گلی زواره - آموزگار پایه ششم دبستان شهید با هنر زواره
آزمون نوبت اول - توسط جناب آقاي غلامرضا دولت خواه شيروان، آموزگار پايه ششم دبستان شهيد محمدابراهيم افرا-ناحيه چهار مشهد مقدس
آزمون نوبت اول (2)- توسط جناب آقاي غلامرضا دولت خواه شيروان، آموزگار پايه ششم دبستان شهيد محمدابراهيم افرا-ناحيه چهار مشهد مقدس
آزمون نوبت اول رياضي ششم - توسط جناب آقاي احمدی از مجتمع آموزشي ولايت بانكوك (تایلند)

آزمون فصل 6 و 7 رياضي ششم -توسط سركار خانم سارا جلالي - دبستان شاهد گركان

پاسخ سؤالات فصل6

آزمون فصل 7 رياضي ششم -توسط سركار خانم هاسارا جلالي و اعظم خاكي - دبستان شاهد گركان

آزمون مهر 91 - توسط جناب آقاي سعید روشندل مقدم -دبستان شهید گوهری - ناحیه 3 تبريز

آزمون آبان 91 - توسط جناب آقاي سعید روشندل مقدم -دبستان شهید گوهری - ناحیه 3 تبریز

آزمون دي 91 - توسط جناب آقاي سعید روشندل مقدم -دبستان شهید گوهری - ناحیه 3 تبریز

آزمون دي 91 - توسط جناب آقاي قاسم اسدی از ایذه

 

آزمون اسفند 91 - توسط جناب آقاي سعید روشندل مقدم -دبستان شهید گوهری - ناحیه 3 تبریز

 سخت کوشانه ی نوروز92 - هشتمین سین ششمی ها (پيك نوروزي) - توسط جناب آقاي سيدجوادتزرقی - خراسان رضوی - سبزوار - دبستان های شاهد و نماز
 آزمون حجم و سطح پايه ششم ابتدايي - توسط جناب آقاي مهندس علي حبيبي مدرس پايه ابتدايي شهرستان قائمشهر
ارزشيابي رياضي ششم توسط جناب آقاي صفر مرادي نيا آموزگار پايه ششم شهرستان خمين
ارزشيابي تشخيصي ششم توسط جناب آقاي صفر مرادي نيا آموزگار پايه ششم شهرستان خمين
آزمون سطح توسط سركار خانم اعظم گلي زواره دبستان شهيد باهنر منطقه زواره
آزمون حجم توسط سركار خانم اعظم گلي زواره دبستان شهيد باهنر منطقه زواره
فصل7 ریاضی ششم-مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری
فصل8 ریاضی ششم-مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری
آزمون نوبت اول - توسط جناب آقاي عزيزي - مجتمع آموزشي امام رضا شهرستان پارس آباد مغان
  جواب شكل كار در كلاس صفحه 123 -توسط توسط جناب آقاي صفر مرادي نيا آموزگار پايه ششم شهرستان خمين
آزمون نوبت دوم - توسط  جناب آقاي اسفنديار خواجه كولكي دبير رياضي از ايذه
 آزمون ارديبهشت - توسط احمد نیکویی استان مازندران منطقه چمستان روستای معصوم آباد  دبستان دولتی خونین شهر
 آزمون مهر - توسط رشيديان دبستان شهيد جعفري شهرستان مراغه
آزمون دي - توسط رشيديان دبستان شهيد جعفري شهرستان مراغه
مرور 5 فصل اول رياضي ششم - مجتمع آموزشی دخترانه نرجس منطقه ٣ توسط سركار خانم سمیه قجری

جهت استفاده از مجموعه اهداف و نمونه سوالات پايه ششم ابتدايي بر روي هر يك از عناوين ذيل كليك و  جهت اجرا بر روي كامپيوتر خود آنرا  دانلود نماييد.

براي مشاهده‌ي هر يك از فايلها ابتدا آن را از حالت فشرده خارج ساخته سپس اجرا نماييد.

در ضمن

 براي اجرا آنها  

نياز به(Flash Player) مي باشد  .

 

شيوه نامه ارزشيابي ساير دروس پايه‌ي ششم

۱ - هديه‌هاي آسمان

۲- علوم

۳- رياضي

۴- علوم اجتماعي 

۵- فارسي


تدریس حقوق شهروندی در مدارس

در جمع مسئولان آموزش و پرورش؛
پیشنهاد‌روحانی برای تدریس‌حقوق‌شهروندی

پیشنهاد‌روحانی برای تدریس‌حقوق‌شهروندی
دكتر حسن روحانی با بیان اینکه معلمان، علاوه بر متون درسی باید راه زندگی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزند، تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش تربیت و هدایت دانش‌آموزان در جهتی است که آنها پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در جامعه حضوری ثمر بخش داشته باشند.

روحانی ضمن نقد شیوه آموزشی که در آن دانش‌آموزان صرفاً به افزایش محفوظات خود می‌پردازند، گفت: ما می‌خواهیم دانش‌آموزان این حس و باور را داشته باشند که هر چه یاد می‌گیرند در افزایش مهارت‌های زندگی آنها در اجتماع تاثیر داشته و کاربردی است و آنها می توانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و دیگران نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس حقوق شهروندی از سوی دولت و مطالبات روزافزون مردم در این خصوص گفت: دانش‌آموزان ما باید بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند و لازمه این امر ایجاد بسترهای مناسب برای آشنایی آنها به حقوق شهروندی و امکان نقد سالم و سازنده در کلاس‌هاي درس است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پیشنهاد تدریس مسائل مرتبط با حقوق شهروندی در مدارس کشور اظهار داشت: دانش‌آموزان باید حقوق سیاسی و نقش‌شان در اداره، مالکیت و آینده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات میان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزیز ما وظیفه‌ سنگینی در محقق شدن این هدف بر عهده دارند.

دکتر روحانی با اشاره به درخواستش از دانش‌آموزان در مهر امسال برای نگارش انشاء نامه به رییس‌جمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کلیشه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: دلم می‌خواهد بدانم دانش‌آموزان سیستانی، خراسانی، آذری و همه دانش‌آموزان سراسر کشور نگاهشان به عملکرد دولت و رییس‌جمهور چیست؟
رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران امری همگانی و عادلانه است، گفت: لباس، جایگاه اجتماعی، مذهب و دین و حتی قومیت نباید معیاری برای امتیاز دادن به افراد در کلاس‌های درس باشد. دکتر روحانی بر لزوم تطبیق و نزدیک شدن رفتار معلمان با نگاه و روش هدایتگر پیامبر اعظم(ص) در مسئله تعلیم و تربیت افراد تاکید کرد و گفت: همه معلمان در کلاس‌ها هم وظیفه آموزش را به عهده دارند و هم وظیفه تربیت و پرورش را و باید این دو به صورت همزمان مد نظر قرار گیرد و بحث پرورش نباید منفک از آموزش باشد.

رییس‌جمهور تأکید کرد: تربیت هنگامی تأثیرگذار است که توام با عمل مربی و روش‌هاي غیرمستقیم باشد به طوری که رفتار و منش و فن بیان معلمان به عنوان سرلوحه در ذهن و جان دانش‌آموزان حک شود. دکتر روحانی نقش و اهمیت سن در فرآیند یادگیری را با استناد به روایات ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت و با بیان اینکه میزان و کیفیت یادگیری در سنین پایین به مراتب تاثیرگذارتر و ماندگارتر از سنین بالاتر است گفت: به همین دلیل نقش معلمان ابتدایی بسیار حائز اهمیت تر از سایر پایه هاست چرا که معلمان ابتدایی همچون باغبانی هستند که نحوه رسیدگی آنها به نونهالان باغ فرهنگ کشور، در چگونگی رشد و نمو محصول دادن آنها در آینده تاثیر مستقیم خواهد داشت.
رییس‌جمهور همچنین لزوم ترویج فضای نقادی در مدارس و پرهیز از مطیع بار آوردن دانش‌آموزان را یادآور شد و گفت: اگر امروز فرزندان ما مطیع شدند و حق ابراز نقد نیافتند، ممکن است در سپهر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه منحرف شوند. دکتر روحانی خطاب به معلمان و مدیران وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمی را تنها شغل ندانید بلکه معلمی را وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی خود بدانید تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بیاید.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر نقش مکمل و ضرورت همسویی خانواده و نهاد آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: انجمن اولیاء و مربیان و نشست‌های خانواده و مدرسه نباید تشریفاتی و صرفاً با موضوع کمک اقتصادی به مدارس برگزار شود. برنامه‌ریزان و مدیران این وزارتخانه باید با بهره‌گیری از تجارب مثبت همه کشورهای دنیا، روز به روز زمینه‌های ارتقاء کیفی نظام آموزشی کشور را فراهم کنند.

رییس‌جمهور ضمن اشاره به افزایش قابل توجه بودجه آموزش و پرورش کشور در سال 93 با وجود مشکلات اقتصادی موجود اظهار امیدوری کرد با توجه به اهتمام ویژه دولت به موضوع آموزش و پرورش و رفع تنگناها برای سال‌های آتی، بودجه قابل توجهی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد.دکتر روحانی تاکید کرد: جای هیچ بحث و تردیدی نیست که بزرگترین عامل و سرمایه توسعه پیشرفت و تعالی کشور برخورداری از نیروی انسانی متبحر است که نظام آموزش و پرورش کشور در سال‌های گذشته زحمات بسیاری برای آن متقبل شد.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اهتمام ویژه رییس‌ جمهور به موضوع تعلیم و تربیت و مسائل جامعه فرهنگی کشور را خاطر نشان ساخت و با اشاره به شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های این وزارتخانه در 4 ماهه گذشته هدف از این گردهمایی را اعلام سیاست‌های آموزش و پرورش در سال 93 دانست. وزیر آموزش و پرورش از ساماندهی بیش از یک میلیون نفر نیروی شاغل در این وزارتخانه به عنوان اولین هدف وزارت آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: سیاستی جدی برای ساماندهی و حل مسائل این نیروها در سال 93 پیش‌بینی و تدبیر شده است.
وی با تأکید بر عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزایش بهره‌وری گفت: جذب مشارکت و توسعه کیفی برنامه‌های آموزشی در صدر اهداف این وزارتخانه قرار دارد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مراحل تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت در درون مدارس شکل می‌گیرد، از برنامه‌های وزارت متبوعش برای ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاه‌ها و ارتباط با اولیاء دانش‌آموزان خبر داد. همچنین چند تن از معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش برخی از چالش‌ها و اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه برای سال 93 را تبیین و تشریح کردند.

نگذاریم آثار تاریخی و فرهنگی ایران رو به ویرانی بیشتر برود!!!!!!!!!!

كاروانسراي شيخ‌علي‌خان؛ خاموش و فراموش شده


در سمت شمال غربي اصفهان، وقتي از شاهين‌شهر، هفده كيلومتر دور مي‌شويم و به سمت غرب مي‌رويم به روستايي مي‌رسيم به نام جهاد‌آباد؛ روستايي كه نام قبلي آن چاله سياه بوده و هنوز هم به اين نام معروف است. دشت‌هاي اطراف اين روستا در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت از گل‌هاي شقايق مملو است، آنچنان‌كه فرشي رنگارنگ را پيش روي مي‌گسترد وطراوتي به يادماندني مي‌بخشد. اين روستاي كهن كه مردم آن به دامداري و كشاورزي مشغولند در گذشته‌اي نه‌چندان دور از اهميتي خاص برخوردار بوده‌است كه آثار به جا مانده درآن صحت اين موضوع را تأييد مي‌كند.

با اين وجود طي سال‌هاي گذشته به دليل فاصله زياد جاده اصلي از آن و گذشت زمان، موقعيت به‌خصوص خود را از دست‌داده و بيش از هر زمان ديگر ضرورت دارد كه به آن و به‌خصوص به آثار تاريخي و كهن آن توجه شود تا از اين انزواي طولاني به درآيد. اين روستا كه جزء دهستان برخوار بخش حومه شهرستان اصفهان و به گفته اهالي <در 35 هزارگزي شمال باختر اصفهان و 14 هزار گزي شوسه اصفهان به تهران> واقع شده، جلگه‌اي است معتدل كه آبش از قنات و محصولش غلات، پنبه، صيفي، پشم و روغن است. شغل بيشتر اهالي اين روستا همانگونه كه اشاره شد زراعت و گله‌داري و توليد صنايع دستي‌است آنچنان‌كه در ميان زنان اين روستا كرباس‌بافي رواج دارد. در هنگام ورود به اين روستا، بنايي جلب‌توجه مي‌كند با سه ستون قديمي و نيمه ويران كه به گفته اهالي به برج قديمي و تاريخي تعلق داشته كه در اثر مرور زمان و به‌خصوص باران‌هاي اخير رو به ويراني نهاده و از آن بقايايي ناچيز باقي مانده‌است. از آثار تاريخي ديگر اين روستا نيز مي‌توان به حمام تاريخي آن اشاره كرد كه داراي سابقه طولاني است و البته در هنگام مراجعه به آن با در قفل‌شده‌اش روبرو شديم.

در اين ميان آنچه به‌عنوان شاخصه اين روستا مطرح و چشمگير است، كاروانسراي معروف و مشهور آن است كه به علت ويژگي‌هاي منحصر‌به فرد، به‌تنهايي گوشه‌اي بارز از تاريخ اين روستا را بر دوش مي‌كشد. اين كاروانسرا كه به كاروانسراي شيخ‌علي‌خان زنگنه معروف است در زمان شاه سليمان صفوي بنا شده‌است و قدمتي تاريخي و از لحاظ معماري ويژگي‌هايي منحصر‌به‌فرد دارد. اين كاروانسرا كه در مساحتي حدود پنج‌هزار و 525  مترمربع ساخته شده و در تاريخ 19/6/65 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده به‌دستور شيخ‌علي‌خان زنگنه، وزير شاه سليمان بنا شده‌است. اين كاروانسرا با وجود نرده‌هاي ورودي كه در مقابل در اصلي اين كاروانسرا ساخته شده ولي به وضوح، توسط افراد مختلف كنكاش و مورد جستجو واقع شده آنچنان‌كه آثار خاكبرداري را حتي در زير ديوارها و ستون‌هاي اصلي آن مي‌توان ديد كه مشخص است به اميد يافتن گنجي ارزشمند قسمت‌هاي مختلف آن را كاويده‌اند. خرابي و ريختگي بعضي ديوارها نيز نشان از آن دارد كه اگر هرچه زودتر براي مرمت و بازسازي آن فكري نشود اين خرابي‌ها بيشتر خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، ديوارهاي سياه و طاق گنبدي‌شكل اتاق‌هاي مقابل ورودي نيز نشان از آن دارد كه روشن كردن آتش و به‌خصوص آتش زدن لاستيك چه تأثيرات مخرب و تأسف‌باري را بر آن به‌جاي گذاشته‌است. با اين وجود راهروهاي ورودي پر پيچ‌و‌خم و پلكاني كه از دو سوي ورودي ما را به پشت‌بام مي‌رساند از همان آغاز، معماري شگفت‌انگيز و جالب اين كاروانسرا را پيش رو به نمايش مي‌گذارد؛ كاروانسرايي در نهايت رعايت اصول معماري كه دو قسمت كاملاً قرينه را ايجاد و برپا ساخته‌است. آنچنان‌كه با قرار گرفتن بر سقف‌ گنبدي ورودي دو قسمت شرقي و غربي، اين كاروانسرا را بدون هيچ خطايي به شكل قرينه مي‌توان ديد؛ با حياطي گسترده و وسيع كه در دور تا دور آن حجره‌هايي براي استراحت مسافران و راهروهايي براي نگهداري از مركب آنان ساخته ‌شده است. از جمله ويژگي‌هاي اين بنا، ساخت دو حياط و حجره‌هايي، دور تا دور آن در دو گوشه شرق و غرب ورودي است كه برعكس حياط‌هاي خلوت روبروي خود، بدون سقف، گويي رو به آسمان صاف كوير ساخته شده‌اند. علاوه بر آنكه دور تا دور حياط سنگ‌هايي حجاري‌شده را به شكل ميله‌هايي براي بستن طناب مَركب مسافران مي‌توان يافت.

در اين كاروانسرا در هر طرف راهروهايي عريض و طويل نيز براي نگهداري حيوانات ساخته‌شده كه در پشت اتاق‌هاي مسافران ساخته شده و پيداست كه سقف بلند و راه‌هاي هوايي آن براي عوض كردن هوا و تهويه اين تالارها در نظر گرفته شده‌است. گذشته از اين معماري دقيق و حساب‌شده كه در نهايت تقارن و نظم بي‌مانند ساخته شده، پيش‌بيني كليه مكان‌هاي مورد نياز مسافران و كاروانيان از نكاتي است كه مشاهده اين كاروانسرا در همان وهله اول به ذهن متبادر مي‌نمايد. راهروهاي بزرگ و طويل با سقف بلند براي نگهداري واستراحت حيوانات، حجره‌هايي براي استراحت و اسكان مسافران در دو طبقه در دور تا دور اين كاروانسرا، حياطي بزرگ و وسيع در ميانه كاروانسرا و همچنين تريينات آجركاري شده و پلكان‌هاي تعبيه‌شده در چهارطرف اين كاروانسرا كه دسترسي به پشت‌بام را به‌ راحتي امكانپذير مي‌سازد نشان از آشنايي معمار آن به نيازها و ضرورت‌هاي زمان داشته‌است، آنچنان‌كه هر بيننده‌اي را در همان وهله نخست به تعجب وا مي‌دارد. هرچند نكته تأسف‌انگيز، فراموشي و  خاموشي اين بناي به يادگار مانده از دوران گذشته است كه با گذشت هر روز، خطر ويراني و نابودي آن بيش از پيش قوت مي‌گيرد و اين درحالي‌است كه بازسازي و استفاده دوباره از اين كاروانسراها آنچنان‌كه مطابق با نياز روز مورد توجه قرار گيرد، در برخي بناهاي ديگر پي‌گرفته‌شده و آثار و تبعات ارزشمند آن بر همگان آشكار است.

سئوالات امتحانی ششم

PDF
نمایش
نمونه سؤال امتحانی درس رياضی + پاسخ
تعداد دانلود : 42602
PDF
نمایش
نمونه سؤال امتحانی درس علوم + پاسخ
تعداد دانلود : 32422
PDF
نمایش
نمونه سؤال امتحانی درس فارسي + پاسخ
تعداد دانلود : 22292
PDF
نمایش
نمونه سؤال امتحانی درس مطالعات اجتماعي + پاسخ
تعداد دانلود : 23001
PDF
نمایش
نمونه سؤال امتحانی درس هديه‌هاي آسمان + پاسخ
تعداد دانلود : 18609